Ny til Krangor?

Denne guide er til dig som skal med til Krangor for første gang og som gerne vil vide på forhånd, hvad pokker det er der foregår.

Hvad er Krangor?

Krangor er et heldagsarrangement i Avalon, der kører firegange om året. Arrangementet kombinerer semi-live (for det meste uden udklædning), rollespil, figurkrigsspil, politiske intriger, handel og krig.

Krangor handler i korthed om seks adelige familier der kæmper om magten og æren - og om retten til tronen. Hvis du kombinerer Romerriget med Romeo og Julie har du lidt af stemningen.

Hvem kan være med?

Alle kan være med. Medlemmer af Avalon har dog førsteret og kommer med gratis. Hvis du ikke er medlem af Avalon, er du også meget velkommen; det koster 50,- kr. i entre og du skal fortilmelde dig til Bjarne Sinkjær på tlf. 40 61 04 51. Der er begrænsede pladser - selv om Avalon normalt har rigeligt plads, kan vi desværre ikke være mere end ca. 22 deltagere.

Hvem arrangerer det?

Krangor bliver arrangeret af en kreds af Avalons medlemmer, som sætter rammerne og kører de store linier. Pt. består Krangor gruppen af Torben Kastbjerg, Henrik Norberg, Bjarne Sinkjær og Jesper Schnipper.

Du er også selv en meget vigtig del af arrangementet, ved at være en udfarende kraft under arrangementet, ved at tage en aktiv del i intrigerne, snakke med din familie, snakke med de andre familier osv. Vi vil også meget gerne også opfordre dig til at arrangere en begivenhed eller et scenarie; Krangor varer 10 timer. Idealet er at du underholder andre 1-3 timer - og lade dig selv underholde 7-8 timer. En begivenhed kan f.eks. være en handelsmand der kommer til byen, en udsending der søger alliance med en familie, et rollespilsscenarie, et krigsspil el.lign.

Hvad foregår der på dagen?

Krangordagen har nogle faste og nogle løse aktiviteter. De faste hændelser er:

Vi starter med at familierne mødes i et lokale, hjælper evt. nye familiemedlemmer i gang med at lave en spilperson og sætte dem ind i familiens forretninger, lige snakker om hvad der skete på sidste Krangor og hvad strategien er for denne Krangor.

Der vil være flere rollespilsscenarier, som ikke er bundet til nogen bestemte personer eller familier, og som alle kan deltage i. Vi kører 2 scenarier om formiddagen og 1 om eftermiddagen. De kan handle om alt muligt; fra at jage røvere og underlige monstre, beskytte karavaner, udrede familiehemmeligheder, være diplomater i stridigheder, skærmydsler med de Skovvilde osv. Scenarierne varer typisk 3-4 timer.

I det ophøjede Senat diskuteres sager af fælles interesse og der argumenteres højtideligt for og imod. Efter at alle berørte parter er hørt, tages en beslutning efter afstemning. I senatet sidder en repræsentant fra hver familie og familierne har én stemme for hvert herred de kontrollerer. Senatet er eksemplarisk i sin måde at styre statens forretninger på - onde tunger har sammenlignet Senatet med en blanding af et horehus og et kræmmermarked - den slags fornærmelser straffes med bøde.. Der er to senatesmøder på hver Krangor.

De herreder som familierne kontrollerer kan opbygges - eller bønderne udnyttes til sidste blodsdråbe. Dette sker ved at en repræsentant for familierne giver deres ‘provinstræk’ til handelsministeren (Torben). Man kan også opbygge sine styrker og flytte hære rundt i landet.

Krig og strid findes der masser af i Krangor. Ind til videre er det mest gået ud over de Skovvilde, da tabt land som tidligere har tilhørt Gheto er blevet tilbageerobret - men det er måske er spørgsmål om tid, før familierne tager grovfilen i brug imod hinanden; de må hellere gøre det diskret, for borgerkrig er forræderi.. Krig finder sin løsning som figurkrigsspil. Vi bruger Savage World reglerne, da de integrerer rolle- og figurkrigsspil gnidningsløst, uden at vi behøver at konvertere spilpersoner og ændre regler.

Og så er der Præsternes R åd; religionens røst høres oftere og oftere i Krangor, og præsterne fra de forskellige familier har dannet et råd, som skal kommunikere med forfædrerne og videregive deres råd til masserne. Ind til videre har rådet ikke ladet høre så meget fra sig - men måske får de magt som de har agt. Præsternes Råd samles 1 gang hver Krangor.

Ud over de faste ting, sker der en masse løst.

Fra arrangørernes side har vi lagt forskellige historier (eller ‘tråde’) ud, som udspiller sig enten på en enkelt Krangor, eller som går over flere krangordage. Vi fortæller familierne hvad der sker og hvad de kan finde ud af, og må så improvisere småscenarier alt efter hvordan familierne nu reagerer.

Men spillerne kan også tage initiativet. Kampen går om Ry. Den familie der har mest Ry fører i spillet. Man kan vinde Ry ved at udføre en heltedåd eller arrangere spektakulære begivenheder, der udstiller ens families magt og ære - hvis man ikke kan vinde Ry på den ærlige måde, kan man jo altid bringe en anden familie i vanry ved at udstille deres magtesløshed eller give dem skylden for en eller anden udåd. Uanset om man vil tage initiativet til et mini rollespilsscenarie, lave aktioner med eller imod en anden familie - så finder man en Arrangør (dem med gyldne bånd) og fortæller os hvad I gerne vil gøre; og så er det vores opgave at improvisere et eller andet rollespilsmæssigt. Mange begivenheder på Krangor er altså afhængig af, at I som spillere tager initiativet, husker at snakke med og informere resten af jeres familie, snakker og udveksler sladder med de andre familier, intrigerer, udspreder rygter, laver studehandler osv.

Hvilke regler bruges der på Krangor?

Vi bruger Savage World reglerne fra Pinnacle Games, da det giver os mulighed for at blande rollespil og figurkrigsspil uden problemer - spilpersoner behøver ikke at blive konverteret og vi behøver kun få regeltilpasninger. Det er ikke noget problem hvis du ikke kender Savage World reglerne, da de er rimeligt nemme at gå til. Du kan læse en længere omtale af Savage World reglerne her.

Hvad er Ry nu for noget?

Der er tre ting der bestemmer ens families styrke og status blandt sine ligemænd – og vigtigst er Ry. Penge er jo altid godt at have, for det bruger du til at betale bestikkelse, og købe soldater og udstyr. Lande (eller herreder) er også godt at have, for det giver indtægt og en stemme i senatet for hver herred din familie kontrollerer. Ry fortæller noget om hvordan du står i forhold til de andre adelige familier og dine forfædres Aner. Ry fortæller om din styrke. Du vinder Ry ved at gøre heltegerninger, slås i Krig, vinde landområder, kaste om dig med penge eller på andre vise din styrke og ære. Du taber Ry ved at udstille din svaghed; hvis du bliver ’taget’ i noget kriminelt, beder Præsterne (eller en anden familie) om hjælp, eller bliver ydmyget af dine fjender. Familiens Ry er summen af deltagernes Ry – den familie der har mest Ry 'fører' i Krangor arrangementet.

Hvordan laver jeg en karakter?

Når du møder op på Krangor, trækker du tilfældigt hvilken familie du kommer til at høre til - du kan ikke selv vælge. Du skal selvfølgelig spille det du har lyst til, men det kan være en god idé at snakke med resten af din familie om hvilken karakter der passer ind. Det kunne f.eks. være I havde brug for en dualist, en præst eller en hærfører. Du kan hente en spillerguide her på hjemmesiden, og du får et karakterskema og en længere beskrivelse af din familie udleveret på dagen. Derefter skal du bruge en Savage World regelbog. Der er kommet en ny og billigere udgave af Savage World reglerne, men da den eneste store forskel er skadesystemet, kan du sagtens bruge en ældre udgave.

Må jeg klæde mig ud?

De færreste kan få sig selv til at klæde sig ud - men hvis du har lyst, er du meget velkommen (og får Ry for det). Du må klæde dig i næsten alle farver - dog ikke sort - da den er forbeholdt Invictus.

Hvad skal jeg gøre hvis jeg vil arrangere noget?

Vi er meget glad for at du stiller os lige netop det spørgsmål. Der er som sagt vide rammer for hvad du kan lave. Rollespil, figurkrigsspil, små events af alle slags. Det gør ikke så meget hvis du ikke har megen erfaring - det skal nok blive sjovt. Hvis du har mod til det, kan du sende en mail til Bjarne Sinkjær her, og lufte din idé.

Der er også en hel anden mulighed, som du ikke skal snydes for. Krangor er en åben verden, som skal befolkes med folk og fæ, forfædre og andre restløse ånder, monstre og banditter. Der er byer der skal beskrives, og herreder og fjerne eksotiske lande der skal kortlægges. Du kan også skrive om din families historie eller om forfædre der har udmærket sig på særlig vis. Alt bliver lagt op på denne hjemmeside, og vil være tilgængelig for spillere og spilledere. Krangor er også din verden, og du kan få rimelig stor indflydelse på hvordan den ser ud.